Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den første tid i Bakkely

Velkommen til Bakkely

Når du modtager tilbud om Bakkely eller går og tænker over, hvilket Børnehus du kunne tænke dig at skrive dit barn op til, så vil vi opfordre dig til at ringe og aftale en rundvisning i Bakkely på 2011 3214.

Rundvisningerne sker, mens hele huset har deres første samling, som er et af dagens vigtigste sociale samlingspunkter. Her starter dagen fælles på stuerne, og børnene bydes velkommen. De får lidt at spise, bliver introduceret til dagens aktiviteter og rutiner og på skift vælger børnene en sang, som alle synger.

Det er mig, som børnehusleder, der viser rundt og fortæller om Bakkelys pædagogiske mål og værdier og jeg svarer også på jeres spørgsmål. Husk I er altid velkomne til at ringe efterfølgende, hvis der dukker nye spørgsmål op på 2011 3214. Rundvisningen tager ca 30 minutter.

Den 1. tid i Bakkely

Når I har takket JA til pladsen i Bakkely, vil du modtaget et velkomstbrev og få tilbudt et hjemmebesøg, hvor den primære pædagog kommer på besøg hos jer til en glas vand eller en kop kaffe eller te - husk ikke mere end det. Det er jeres barn, der er i fokus og vi vil opfordre til, at jeres sundhedsplejerske deltager til mødet, så vi skaber den bedste overgang fra hjem til børnehus. Det er en stor omvæltning for barnet, som vi kan gøre meget lettere ved, at vi i Bakkely kender så mange af barnet vaner og rutiner på forhånd, som det er muligt. Derefter er det vigtigt, at vi fortsætter den åbne og ærlige dialog, så vi kan bruge vores fælles erfaringer og skabe en tryg dag for barnet. Er der behov for det, kan tolk også deltage.

Ugen op til I skal starte i Bakkely, vil vi opfordre til, at I ringer og aftaler det sidste. Optimalt skal I afse 10 dage til, at jeres barn bliver tryg i Bakkely med det primære personale. Det betyder, at I skal være til rådighed og alt efter barnets behov kunne være i Bakkely eller i nærheden, så vi kan ringe efter jer og I kan komme inden for ca 5 minutter. Der er ikke en fast formel for, hvordan et barn bliver tryg og får en god tilknytning til personalet på stuen, men vores erfaringer fortæller os, at det sker i 3 faser. Hvor længe de forskellige faser er, beslutter den primære pædagog ift. hvordan jeres barn reagerer. Det er vigtigt, at barnet oplever den 1. tid i Bakkely som tryg og lærer at sige farvel og vide, at I som forældre altid kommer tilbage. I de øvrige faser opbygges relationen til den primære pædagog og til slut vil barnet være så trygt, at det viser glæde, genkendelse og lader sig trøste af det primære  personale på stuen.

1. fase: en af jer er sammen med jeres barn i Bakkely på stuen

2. fase: en af jer er i nærheden af Bakkely m/mobilen tændt, og jeres barn er alene på stuen med den primære pædagog

3 fase: jeres barn er alene i Bakkely, og tidsrummet udvises gradvis, så barnet til sidst er der en hel dag og deltager i alle aktiviteter og rutiner fx måltider, leg og søvn

Den 1. dag kommer I klokken 9,00 og spiser med til samling, som tager 15 minutter. Der efter går I fra sammen med jeres barn og den primære pædagog og taler om, hvad der er sket siden I så hinanden sidst og afstemmer forventninger til den kommende tid. I vil få udleveret de spørgsmål, I skal tale om på forhånd, så I har mulighed for at forberede jer. Mødet tager 30 min. Fremadrettet ligger møder i tidsrummet klokken 12.00 til 14.00, hvor børnene sover. Det næste fastlagte møde er efter 3 måneder og så igen 2 år. Men der er altid mulighed for flere møder.

Vi har organiseret mødestrukturen på den måde for at have flest mulige hænder i de tidsrum, hvor der er behov for det, nemlig hvor børnene er vågne.

Børnenes trivsel ligger os meget på sinde, derfor har vi på mange måder indrettet vores organisering af de pædagogiske ressourcer med fokus på at gøre det så godt og trygt for børnene i hverdagen:

Modtagelserne om morgenen og overlevering om eftermiddagen prioriteres højt i Bakkely. Derfor har vi organiseret os på en måde, så hvis du kan aflevere i tidsrummet 8,00 - 15,30, kan det ske direkte til det faste personale på dit barns stue. Har I behov for at aflevere og henter uden for det tidsrum, kan vi ikke sikre, at det bliver til en af de faste voksne fra stuen men evt. fra en anden stue. Det er altid kendte voksne, som åbner og lukker, så det kan godt være, at I som voksne i starten ikke kender dem, men det gør jeres børn. Husk der er altid mulighed for at kommunikere med personalet på stuen enten via AULA eller på telefon i løbet af dagen. Pædagogerne ringer tilbage til jer, når der er et naturligt ophold i aktiviteterne med børnene. Så bliv ikke urolig, hvis den ikke bliver taget, men læg en besked, så ringer de tilbage. Bakkelys telefon nummer er 3957 6667 og derfra vælger I, den stue dit barn går på.

Kommer I ikke en dag, skal I gå på AULA og rapportere fravær. Her kan I også skrive kommentarer til fraværet, særligt hvis barnet har fået en smitsom sygdom, hvor vi skal informere de øvrige forældre på stuen. Jeres rapporteringer på AULA har betydning ift. dagens aktiviteter og hvordan vi bruger ressourcerne i huset.

Mandag til onsdag arbejder vi i projektgrupper med faste temaer i hele huset. Vi har et overordnet tema i området Skovbrynet, som består af 5 Børnehuse: Natur, Science og Digitalisering og i Bakkely har vi taget udgangspunkt i den natur, som er lige omkring os, og som børnene møder hverdag. I vi ugentligt modtage information fra jeres stuer omkring aktiviteterne.

Torsdage og fredage arbejder vi i værksteder, hvor aktiviteterne er målrettet de enkelte børns behov, men stadig inden for temaet Natur.

Henover sommeren har vi særligt fokus på Bondegård og I vil som forældre få en lille opgave, der skal løses sammen med jeres barn hen over sommeren. Jeres opgave skal indgå i det fortsatte projekt som afsluttes i uge 41.

Vi fortsætter med temaet Natur, da det er noget som fanger børnene, og hvor det er let og helt naturligt følge lovgivningens mål om læring i Dagtilbud gennem leg, da børnene er så nysgerrige ift. naturen omkring dem her i Bakkely. Vi er også så heldige at vi har et godt samarbejde med Naturskolen og Kanoklubben og deres mere specialiserede personale ift. viden om natur. Det betyder, at der både er aktiviteter i og uden for Bakkely med fokus på leg og læring i naturen.

Frokost tilberedes i vores eget køkken af vores dygtige Madmor, som også deltager på stuerne som del af børnenes bevidsthed omkring mad og miljø. Maden i Bakkely er hovedsagelig økologisk og har fokus på grøn mad, sådan som det foreskrives af Gladsaxe Kommune.

Eftermiddagene er forskellige for vuggestue og børnehave:

Vuggestuen sover børn under 2 år i barnevogne ude og ældre børn inde på madrasser. Når de vågner får de et lille måltid og derefter går vi ud - alt efter vejret. Fra klokken 15.30 samles børnene på tværs af stuerne og leger på vuggestuens legeplads.

Børnehaven er ude med undtagelse af de børn, som har behov for hvile. Børnehavebørnene hjælpes ad i forhold til at etablere og udvikle lege på legepladsen indtil der er eftermiddagscafe, hvor børnene får lidt at spise og drikke. Efter cafeen er der 1 pædagogisk aktivitet som har særligt fokus på spil, sprog eller andre sociale kompetencer frem til klokken 15.30. Børnehavebørnene slås sammen med vuggestue børnene efter klokken 15.30 eller senere alt efter antal af børn og pædagogiske ressourcer, så dagen bliver tryg og rolig for alle.

Børn som er i Bakkely i det vi kalder "ydertimerne", og hvor der ikke er så mange børn, har mulighed for særlige aktiviteter, som børnene vælger sammen med de voksne, så det også bliver hyggeligt, selvom vennerne ikke er kommet endnu eller er blevet hentet.

Det er vigtigt for os, at I tager fat og spørg, hvis der er noget som undrer jer, så vi enten kan forklare, hvorfor vi gør som vi gør eller at vi kan blive klogere på hvordan vores praksis og hverdag ser ud fra et forældreperspektiv - vi tror på, at vi sammen bliver klogere og stærkere og dermed har større mulighed for at skabe den bedste hverdag og det bedste miljø for børnene.

Hvem møder du i Bakkely

Bakkely er et faglig stærkt børnehus, som kontinuerligt tilpasser praksis til den aktuelle børnegruppe, retningslinjer fra Forvaltning og gældende lovgivning.

Det betyder, at der dagligt i tidsrummet klokken 12.00 til 14.00 afholdes forskellige former for møder og netværk blandt andet planlægningsmøder på de enkelte stuer, netværk internt i Bakkely blandt andet Sprogpædagoger og Faglige Fyrtårne og eksterne Netværk for blandt andet Projektgrupper, køkken og Med-udvalg.

I Bakkely er hovedparten af personalet uddannede pædagoger. Det er pædagogerne, som er primære ift. modtagelse af nye børn og familier og ift. planlægning af aktiviteter for de enkelte stuers børn, handleplaner og andre pædagogiske tiltag ift. børn med særlige behov. Der er også 2 ansatte med andre kvalifikationer, og vi betræder os på at have faste vikarer, som kender huset og som hjælper os ved sygdom og ferie.

Bakkely har deres eget køkken og Bakkelys Madmor er uddannet ift. en kost som er målrettet til aldersgruppen, retningslinjer i Gladsaxe og lovgivning på området. Madmoren indgår også i det pædagogiske arbejde, blandt andet i forhold til viden om mad, miljø og medbestemmelse. "Madmor" er valgt af den køkkenansvarlige selv, da hun synes, det passer fint med hendes placering i Bakkely, hvor køkkenet ligger i hjertet af huset.

Udover det faste pædagogiske personale har vi også andre kolleger med særlige kompetencer, som vi kan trække på:

Ressourcepædagoger, som vi sparrer med og som kan deltage i forhold til handleplaner, pædagogiske aktiviteter og generel trivsel på stuerne

Logopæd som inddrage i forhold til børnenes sprog og kommunikation.

Ergoterapeut som inddrages i forhold til børnenes motorik

Psykolog som inddrages i forhold til børnenes trivsel og udvikling

Sundhedsplejerske som inddrages i forhold til børnenes sundhed

Ingen af ovennævnte fagpersoner inddrages uden samtykke og forudgående møde med jer som forældre i forhold til jeres barn.

På gensyn på vegne af alle i Bakkely Børnehusleder Ann Lindberg